Рада Вас вітати на моєму блозі!

Рада Вас вітати на моєму блозі!

Мандруємо уроками


Тема: Славетна донька України.
Мета: розширити знання учнів про життєвий і  творчий шлях  Лесі Українки; формувати навички  свідомого та виразного читання; вміння відчувати емоційний зміст поезії; розвивати зв’язне  мовлення, акторські здібності; виховувати  любов до творчості поетеси, любов до поетичного слова, захоплення великою силою волі Лесі Українки.
Обладнання: портрет Л.Українки, виставка книг поетеси, малюнки до творів Л.Українки, аудіозапис пісні «Вишеньки – черешеньки», «Справжній голос Лесі Українки»,«Колискова», декорації для міні сценки «Лісова пісня», мультимедійне оформлення уроку.

І. Організаційний момент.
1. Привітання вчителя.
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Поверніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий день!»
Наш урок сьогодні – свято.
І гостей у нас багато.
Раді всіх ми  привітати.
Урок позакласного читання  розпочати.
- Зараз сядуть дівчатка – це наша краса,  а тепер хлопчики – це наша сила.
2. Вправа «ОЧІКУВАННЯ».
 - Діти, а що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- цікавих повідомлень;
 - дізнатися  про щось нове;
 - отримати  гарну оцінку;
- отримати задоволення від співпраці;
- очікую , що урок буде повчальним,продуктивним,добрим, творчим, чарівним.
- Сподіваюсь, що ви будете правильно висловлювати свої думки, відстоювати свої точки зору, злагоджено працювати, робити висновки.
У- УВАЖНИМИ
Р- РОЗУМНИМИ
О- ОРГАНІЗОВАНИМИ
К- КМІТЛИВИМИ
II. Повідомлення теми та мети уроку.
Ми сьогодні з вами
Поведемо мову
Про чудову жінку
Всім людям відому.
1.     Вправа «Плутанка»
З портрета дивиться на нас 
              Леся Українка.                
Це гордість української  землі.
                                              Наша славна поетеса.
 (Демонстрація  портрету)
-         Отож, сьогоднішній урок ми присвячуємо Лесі Українці, життя якої гідне подиву, а талант – захопленню.  Поруч із Т. Шевченком та І. Франком – вона – велет духу України, символ нашої національної гордості.
                                                Сьогодні любу Лесю ми згадаєм,
Хай прозвучать її палкі слова,
Нехай  тут з нами разом
Вона у нашім класі побуває.
ІІІ. Ознайомлення з біографією Лесі Українки.
1 сторінка «Стежинами життя Лесі»
- Помандруємо  сторінками життя та творчості  нескореної, незламної Лесі Українки. Чим відома ця людина?
Завітав до нас у клас,
Кубик діти непростий,
Кубик діти чарівний.
1. Метод «Кубування»

- Де та коли народилася Леся Українка? (25 лютого (за старим календарем 13 лютого)1871 р., у місті Новгороді-Волинському, що на Житомирщині .З часом сімя переїхала  до Луцька, а потім в село Колодяжне. Там  і минуло Лесине дитинство.
- Яке справжнє ім'я Лесі Українки? (Косач Лариса Петрівна). Батьки  Лесі Українки – це відома дитяча письменниця Олена Пчілка та Петро  Косач вчили Лесю шанувати свій народ, звичаї, рідну мову. Усі дивувалися, що вони  ходили в національному одязі й розмовляли українською мовою.
 - Скільки дітей було  у сімї Лесі?
-  У сімї було шестеро дітей. Леся була другою дитиною. З усіх дітей Леся найбільше схожа на батька і вродою, і вдачею: така ж добра, лагідна, обоє мали добру пам’ять. Леся з Михайликом були нерозлийвода.
- У скільки років навчилася Леся читати? (У 4роки).
- Леся була не зовсім звичайною дитиною: в 4 роки самотужки навчилася читати, у 5 років пише листи родичам, у 6 – декламує безліч віршів напам’ять і вишиває татові сорочку, у 9 – вже грає на фортепіано, а з 12 – починає вивчати іноземні мови і вивчила їх 13.
-  Коли написала поетеса  свій перший вірш «Надія» ( позначено 1880 роком)
- Коли Лесі було 9 років, вона написала перший вірш «Надія»  і присвятила його своїй тітці Олені, яку  було заслано в Сибір. Сімя Косачів хвилювалася з приводу арешту батькової сестри. Маленька Леся в ту ніч довго не могла заснути. А вранці дала батькові і матері аркуш паперу зі словами вірша. Тоді батьки зрозуміли, що мають дуже вразливу і обдаровану дитину.
- Під яким віршем  вперше поставила підпис – Леся Українка ?
У 13 років надрукувала  вірш «Конвалія», під яким вона поставила підпис – Леся Українка. Надрукований вірш у журналі «Зоря» (Розкриває силу життя природи)
- Коли померла Леся Українка?  (1 серпня 1913 року в Грузії , м.Сурамі)
2.  Звіт групи « Біографічна»
- Що ще відомо про поетесу? (Відповіді дітей)
1 учень. Леся мала прекрасні здібності до мов. Вона вільно розмовляла українською, російською, польською, болгарською, німецькою, французькою та італійською мовами, писала свої твори українською, російською, французькою та німецькою мовами, перекладала з давньогрецької, німецької, англійської, французької, італійської та польської мов. Вона добре знала латинську мову, а під час перебування у Єгипті почала вивчати іспанську мову.
 2 учень. Я знаю, Леся  в 6 років – навчилася шити і вишивати, а згодом навіть взялася мережити батькові сорочку. Любила співати й дуже добре танцювала із братом Михайлом  "козака".
3 учень. Коли їй виповнилося 5 років, батьки купили їй фортепіано. Вона не тільки успішно вчилась грати, а й сама бралася складати музичні твори. . Леся дуже любила музику. Знайомі пророкували їй майбутнє прекрасного музиканта. Хвора рука позбавила Лесю можливості стати піаністкою, пише вірш «До мого фортепіано»,улюблені композитори Ф.Шопен та Роберт Шуман, Шуберт і Чайковський, Лисенко та  Бетховен.
4 учень. 19 січня 1881 року Лариса Косач пішла дивитися, як святять воду, і застудилася. Скоро сталося велике горе - "тридцятирічна війна" з туберкульозом, яка  невідступно,  аж тридцять два роки,  до останнього подиху, переслідувала  й тихенько її мучила. Леся Українка побувала і лікувалась у багатьох країнах світу: Італії, Єгипті, Швейцарії, на Кавказі. Вона завжди тужила за рідним краєм.
5 учень. Життя Лесі Українки скінчилося не на рідній землі. Вона померла в Грузії в місті Сурамі у 1913 році, коли їй було всього 42 роки. Похована на Байковому кладовищі. Ім’ям Лесі Українки названо вулиці, театри, школи, бібліотеки. Центральний музей Л.Українки знаходиться  в Києві. У Луцьку діє університет ім.Л.Українки.  Пам’ятники поетесі споруджено в Києві, Сурамі, Ялті, Луцьку, в одному з міст Канади.
-         Група « Біографічна» гарно підготувала  цікаві факти з життя  Лесі Українки.
ІІІ. Огляд книжкової виставки. Звіт групи «Бібліотекарі»
-         Погляньте на книги представлені на виставці.
Ми виставили збірки творів Лесі,
Де є вірші, поеми, драми,
Де є казки, які читаєм
У класі в дружнім колі.
- Які книги представлені на виставці? Назвіть їх.(Діти називають книги.)
-  Які збірки творів вам відомі?
- З творами яких жанрів ви познайомились в збірках Лесі Українки?
(Представлення книги (реклама ): 2 - 3 учні рекламують прочитані  збірки)
Сценка
Михайлик:          Лесю, глянь, яких квітів я тобі нарвав!
Леся:                    Ти найкращий у світі братик!
Михайлик:          О! А ти уже закінчуєш плести віночок, я дарма старався!
Леся:                    Ні, не дарма! Я залишу їх у своєму серці як прекрасний
                             Спомин.
Михайлик:          Дай я тобі одягну віночок. Ти красива як королева!
Леся:                    А може як Мавка?
Михайлик:          А хто така Мавка?
Леся:                    Це лісова фея. Берегиня краси.
Михайлик:          Мені б таку зустріти…
Леся:                    Бо вони не звичайні земні люди, а лісові істоти.
Михайлик:          І звідки ти все це знаєш? У тебе така ніжна душа. Ти ніколи     не сердишся. Навіть ніколи не плачеш.
Леся:                    Як дитиною бувало,
                            Упаду собі на лихо,
                            То хоч в серце біль доходив
                            Я собі вставала тихо
                            Що болить? – мене питали,
                            Але я не признавалась,
                            Я була малою горда,
                            Щоб не плакать я сміялась.
Михайлик:          А про що ти мрієш, сестричко?
Леся:                   Хотіла б я піснею стати
                            У тую хвилину ясну,
                            Щоб вільно по світу літати,
                            Щоб вітер розносив луну!

 Вчитель: - Мрія Лесі здійснилась. Розлетілись її вірші, пісні по світу і сьогодні хвилюють людські серця. Тож нехай звучить серед нас слово Лесі.
Відкриймо їй серце відверте та чисте,
Відкриймо їй душу не заспану,
Вчитаймося в Лесине слово іскристе
Очима живими та ясними.
V. Доповнення, розширення, уточнення читацького досвіду учнів. Робота над творами Лесі Українки.
2 сторінка «Поетична»
Вчитель. – Поезія Українки – вічно жива. Багато людей знають її твори.
-
Пригадайте ,діти,які вірші поетеси ви вже знаєте? («Пісенька весняної води», «На зеленому горбочку», «Літо краснеє минуло», «Красо України, Подолля!» ,«Вже сонечко в море сідає», «Конвалія», «Вишеньки- черешеньки», «Вечірня година», «Давня весна»)
1.  Звіт групи «Юні художники»
-     Нам дуже подобаються твори Лесі Українки і наша група створила ілюстрації до них. Погляньте на малюнки і відгадайте, до яких вони творів.
2.  Вправа « Мозаїка».  Співвіднести рядки вірша із назвою.
1.Ніч обгорнула біленькі хати,
Немов маленьких діточок мати,
Вітрець весняний тихенько дише,
Немов діток тих до сну колише.                                      «Вечірня година»

2.Все ожило, усе загомоніло –
Зелений шум, веселая луна!
Співало все, сміялось і бриніло,
А я лежала хвора й самотна.                                            «Давня весна» 

4.Росла в гаю конвалія
Під дубом високим,
Захищалась від негоди
Під віттям широким.                                                         « Конвалія»
                                                
5.Дівчаточко й хлоп’яточко
Під деревцем скачуть,
Простягають рученята
Та мало не плачуть.                                                         «Вишеньки»

2. Слухання пісні  «Вишеньки – черешеньки» (Виконує учениця)
Вчитель :  -  Із раннього дитинства дітям в сім'ї Косачів прищеплювалась велика любов до праці.  Леся  завжди мала свій квітник і город.  Сама  доглядала квіти ,про які написала багато творів : «Конвалія», «Барвіночку мій хрещатий», казка «Лілея».
(Декламування вірша «Барвіночку мій хрещатий»( уривок із поеми «Русалка»), вірш «Пісня» із збірки «На крилах пісень»)
- А ось саме  про посаджене  деревце  власноруч написала Леся у вірші «Вишеньки», який Я.Степовий поклав на музику. Отож, Лесині вірші співають, а інколи і пританцьовують. 

3. Знайомство з віршем «Колискова»
- Протягом усього життя Леся любила співати.
(Аудіозапис  голосу Лесі Українки )
- В поетеси є багато віршів, які легко перетворюються на спів. Навіть один із циклів Леся так і назвала – «Сім струн». Леся  Українка  була дуже  талановитою.  Серед її віршів є і чудові  колискові.
У кутку класу – селянська хата. Біля колиски дівчинка – колише дитину,співає  .
Повішу я колисоньку
Та й на калиноньку,
Буде вітер колисати
Мою дитиноньку.
Буде вітер колисати,
Пташечки – співати,
Буде моя дитиночка
В колисочці спати.
 - Діти,а  що таке  колискова?
А) Інтерактивна вправа «Довідкове бюро».
Колискова — жанр народної родинної лірики,  зміст і форма якої  зумовлені присиплянням дитини в колисці.
Колискова – це дуже лагідна, ніжна, мелодійна пісня, яку співає жінка або матір над колискою своєї дитини.
-  Лежучи хворою, Леся часто згадувала свою добру і ніжну маму, яка розповідала їй казки, співала пісень, а братикам і сестричкам-колискові.
Вірш Колискова” Леся Українка написала у 1890 році. На музику слова вірша  поклав композитор Яків Степовий.
- Я пропоную послухати уривок із цієї пісні і подумати, яку картину ви  уявляєте слухаючи пісню,щоб намалювали , якими  уявляєте дійових осіб?
4. Словесний малюнок до прослуханого твору.
-       Вчитель: - То в чому ж сила поетичного слова Лесі Українки?
(Вона писала свої твори щиро, від душі, влучно добирала слова, образні вислови.)
3 сторінка « Драматична»
Вчитель: На калині мене мати колихала,
Щастя й долі в чистім полі виглядала,
Ой,калинонька,червона,не хилися.
Від землі ти сили й соку наберися.
Вчитель: - У своїй творчості Леся Українка неодноразово згадує  рослинний  символ нашої України  калину.
-         Найвищим мистецьким здобутком Лесі Українки є драма-феєрія «Лісова пісня».
(Це твір, у якому реальне поєднується з фантастичним, де діють каз­кові персонажі). Цей шедевр вона написала всього лише за  два тижні у м. Кутаїсі, що на Кавказі. Леся тяжко сумувала за Батьківщиною. Ідея створити «Лісову пісню» була навіяна спогадами дитинства.Сопілка з калини в руках Лукаша стає живою,пробуджує зі сну Мавку,оживляє природу,заставляє жити,думати,мріяти,бути безсмертним.
Міні-сценка з драми «Лісова пісня» .
Лев Чого ж ти зупинився? Тут не можна
зайти по рибу. Мулко вельми, грузько.
Лукаш Дядьку Леве,та я хотів собі сопілку втяти, –
хороший тута вельми очерет.
Лев Та вже тих сопілок до лиха маєш!
Лукаш Ну, скільки ж їх? – вербова,
 Липова та  калинова,, – ото й усі. А треба
ще й очеретяну собі зробити, –
теж гарно  грає!
Л е в Та вже бався, бався, на те бог свято дав.
Ну, я пiду, а ти собi як хочеш.
(Дядько Лев йде собі,Лукаш підходить до берізок)

Лукаш А ось берізки-білокорі!
(Лукаш хоче надрізати ножем березу, щоб сточити сік,вибігає Мавка кидається і хапає його руку).
Мавка  Не руш! Не руш! Не ріж! Не убивай!
Лукаш  Та що ти, дівчино? Я тільки хотів собі вточити соку з берези.
Мавка   Не точи! Се кров її. Не пий же крові з сестроньки моєї!
Лукаш   Березу ти сестрою називаєш?Хто ж ти така?
Мавка
Я - Мавка ,  донька Волинського краю.
 Я казка поліська, що довго блукала.
 Мене чарівниця покликала з гаю,
 І вийшла я з лісу, і піснею стала.

Лукаш А, ось  ти хто! Я від старих людей про мавок чув не раз, але ще зроду не бачив сам.
Мавка  А ти хто?
Лукаш
А я - Лукаш,
Я
- хлопець молодий,
Моя єдина втіха — сопілка калинова.
І, коли на ній заграю,
Всяке лихо забуваю.
Мавка  Твоя сопілка має кращу мову.
Заграй мені, а я поколишуся.  ( Грає на сопілці Лукаш )
Мавка
Як солодко грає,
як глибоко крає,
розтинає білі груди,
серденько виймає!
Лукаш
А хто ж твій рід?
Чи ти його зовсім не маєш?
Мавка Маю.Є Лісовик, я зву його: «дідусю», а він мене: «дитинко» або «доню».
Вчитель: -Підростайте та  прочитайте «Лісову пісню» і дізнаєтесь, що сталося з Мавкою і Лукашем. Лебединою піснею Лесі Українки саме  і  вважається поетична драма «Лісова пісня» — один з найкращих поетичних творів світової літератури.
                                            Фізкультхвилинка
«Подоляночка» Дитяча пісня - гра (Л. Українка записала в с. Коляджне, на Волині).

-         Леся Українка упродовж усього життя цікавилася українським фольклором.
-            Вона знала і зібрала  дуже багато народних пісень (близько 500), ігор (улюблена гра Лесі «Козуню-любуню»), приказок, казок. Всі свої фольклорні записи збереглися у рукописному зошиті (Колодяженські пісні). Цей зошит зберігається у м.Луцьку в обласному архіві,має 84 сторінки написані рукою Лесі.
Сторінка четверта «Фольклорна»
Вчитель: - Дуже звичне для нас слово «казка», а який великий зміст ховається за цим словом!  З яким словом вам асоціюється слово «казка»?
(Матуся, бабуся, початок, кінець, герої, зло, добро, автор, народ…)
 - Діти, а як ви гадаєте, де ж живе  диво-казка? (У книгах, у сні, у фантазіях, у мріях)
  -  Крім віршів писала для дітей велика поетеса і  казки.
  -  Пригадайте казки Лесі Українки які ми вивчали? «Казка про Оха чародія», «Біда навчить». -  Казку люблять усі, бо це чудо із чудес, в ній можна почути таке, чого й на світі немає. А ще казка примушує задуматися, як ти живеш,вчить розуму. Казка - свіжий вітер, що роздмухує вогник людського  мислення й мови. Адже недаремно народна мудрість говорить: «Казка маленька, а розуму в ній багато».
1.Знайомство з твором Лесі Українки « Казка про дивну сопілку»
2. Інтерактивна вправа  «Передбачення»
— Як ви вважаєте, про що йтиметься у казці, яка має такий заголовок?
3. Словникова робота         
а) Читання та тлумачення незрозумілих слів .               
унадився
уродить
веприк
допантрує
варту
терну
на шпичку
чумаки
4.Читання казки  учнями. ( Прийом «Перекотиполе»).
5. Первинне сприйняття твору.
а)Інтерактивна вправа «Інтервю».

- Назвіть дійових осіб.
- Яке завдання дав батько синам?
- Що пообіцяв за це ?
- Що сталося із молодшим братом?
- Як жив після смерті старший брат?
 - Що виросло при дорозі?
 - Хто змайстрував сопілку?
 - Яку пісню заспівала сопілка?
- Яким був молодший син? Старший?
- Які риси людського характеру засуджуються?
 - Чому вчить казка?
6.Гра «Хвостики».
Учитель читає з тексту початок речення, а учні мають знайти його і дочитати.
7.Гра «Мозаїка». Відновлення плану прочитаного.
       Прогнав його батько геть з очей
       Узяв старий  сопілку, заграв
       А один вирізав гілку, зробив сопілку
       Пішли хлопці вночі на варту
       Був собі чоловік та жінка
       Заплакали гірко  старі
       Узяла стара господиня сопілку
8.Гра «Хто швидше?»
Знайдіть порівняння: полум’ям дише, іклами землю пише, копитами загрібає, хвостом слід замітає.
V.  Узагальнення і систематизація знань учнів.
5 сторінка «До Лесиного віночка»

1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
Риси характеру Лесі Українки
(волелюбність, справедливість, людяність, любов до природи, мужність, любов до рідного краю, сміливість, любов до мами, рідної оселі, доброта,вірність,чесність,скромність, допомога іншим).
-         Творчість Лесі Українки дуже багата і різноманітна. Всі її поезії свідчать про велику любов до рідної землі, її вболівання за долю свого народу. Вона любила пісні й музику свого народу, його звичаї, вбрання, на голові носила віночок.
-         То ж сплетімо ,сьогодні з вами, квітковий віночок у пам’ять про неї.   
(Діти плетуть вінок пам’яті).
Калина - символ краси і мужності;
ромашка – символ миру і кохання;
барвінок – символ
життя, пам'яті і вдячності;
мак – символ печалі і туги;
-              Ми сумуємо за тобою, Лесю, тому вплітаємо мак у віночок.
конвалія – символ ніжності, чарівності;
-  Це  перший друкований вірш «Конвалія», який написала у 13 років. Конвалії  порівнюють із перлинами щасливого сміху лісової Мавки.
незабудка – квітка вірності;
-              Ми тебе ніколи не забудемо.
безсмертник – символ безсмертя;
волошки-символ постійності.;
чорнобривці - символ домівки, рідного краю
жито - вічно живе слово Лесі Українки серед нашого народу
 Є люди, як свічки - 
Згорають, відходять у небуття,
Є люди, як зірки -
 
Горять, і світять все життя!
- Зіркою такої величини є геніальна українська поетеса Леся Українка. На честь Лесі Українки названий астероїд «2616 Леся» (2616 Lesya), який відкрили 28 серпня 1970 року.
Хіба була ще на світі така жінка,в серці якої поєдналися б така мужність,така геніальність, такий вогонь і розум,така пристрасна любов і така відданість народові та Батьківщині? Ні, другої такої на світі не було,бо Леся Українка — славна дочка України.
Видатні поети ніколи не залишають нас.
Вони відходять у безсмертя.
Не стерлась райдужна сторінка,
не вмерла пісня лісова,
безсмертна Леся Українка
Устами героїні "Лісової пісні” Л. Українка стверджує :
Ні, я жива! Я буду вічно жити!
Я в серці маю те , що не вмирає !
-  Її слова дійсно стали пророчими, бо її твори стали безсмертними,
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
  • Я знаю …
  • Я вмію …
  • Я ціную …
 VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: метод «Вільний вибір»
o   «Я люблю читати» с.122-123, виразно читати, відповідати на запитання, намалювати малюнок до прочитаного твору;
o   «Я люблю читати» с.122-123, виразно читати, відповідати на запитання, скласти сенкан зі словом «поетеса»;
o    Прочитати казку «Лілея», скласти два запитання за прочитаним.

Спасибі всім, хто працював,
На мої питання чітко відповідав
Гарно казочку читав,
Та тим, хто в гості завітав.
Але дзвоник пролунав
Він мені і вам сказав
Що урок вже час кінчати
Треба всім відпочивати.


Немає коментарів:

Дописати коментар